انتخاب واحد دانشگاه آزاد
نوشته شده توسط : sevda

انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ معمولا دو تا سه هفته قبل از آغاز نیم سال تحصیلی برای دانشجویان در زمان های مقرری فعال میشه و اونا می تونن با ورود به سایت آموزشیار واحد های مد نظرشون رو انتخاب کنن.

 



دانشجویان معمولا پیش از آغاز هر نیم سال به فکر انتخاب واحد هستند. انتخاب واحد دانشگاه آزاد هم هر سال در بدو شروع نیم سال انجام می شه. هر دانشجویی که در مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد تحصیل می کند باید طبق یک انتخاب واحد جامع و مدیریت شده پیش بره تا بتونه با برنامه ریزی درست تمام واحدها رو به صورت استاندارد و درست بگذرونه.

دانشجویان دانشگاه آزاد باید برای تحصیل در رشته های این دانشگاه مبلغ متغییر و ثابتی را به عنوان شهریه پرداخت کنند و بعد از پرداخت بخشی از شهریه پنل انتخاب واحد براشون فعال می شه و می تونن انتخاب واحد کنند. در هر حال این دانشگاه تمام اطلاعیه های خود را از جمله انتخاب واحد، ثبت نام جدیدالورود، حذف و اضافه، تغییرات شهریه متغیر و ... را از طریق سامانه دانشگاه اطلاع رسانی می کنه و متقاضی برای هر کاری باید در وقت مقرر خودش اقدام کنه.

حالا برای آشنایی بیشتر دانشجویان با زمان انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ ، پرداخت شهریه، زمان حذف و اضافه و ... در ادامه این مقاله توضیحات جامعی داده شده. با ما همراه باشین.

 

زمان انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱

شکی نداریم که زمانبندی انتخاب واحد دانشگاه آزاد برای هر متقاضی که توی همچنین دانشگاه هایی درس می خونن مهمه و باید نسبت بهش حساسیت و دقت نظر بالایی داشته باشن. حتی بعضی وقتا ممکنه یک ذره اشتباه از زمان دقیق انتخاب واحد ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱، اونا رو از برداشتن خیلی از واحدهای ضروری شون منع کنه.

جوری که نتونن واحدهای ضروری ترم تحصیلی شون رو بردارن. انتخاب واحد دانشگاه آزاد قبل از شروع هر نیمسال انجام می شه و دانشجویان باید با توجه به چارت درسی واحدهای مورد نیاز خودشون رو انتخاب کنند.

در هر نیمسالی تنها می توان فقط برای همان نیمسال انتخاب واحد کرد و نمی توان مثلا برای نیمسال دوم، دروس نیمسال اول انتخاب واحد کرد. انتخاب واحد زمانبندی مشخصی نداره اما معمولا دو یا سه هفته قبل شروع نیمسال انجام می شه و زمان دقیقا آن از طریق وب سایت دانشگاه به اطلاع دانشجویان می رسه. این زمان قابل تمدیده و حتی زمانی هم برای ویرایش واحدهای ثبت شده تعیین می شه.

دانشجویان دانشگاه آزاد پس از پرداخت تمام یا قسمتی از شهریه می تونن وارد پنل انتخاب واحد در سایت آموزشیار بشن. معمولا بر اساس مقطع تحصیلی و رشته های مختلف زمانبندی انتخاب واحد تعیین می شه و هر گروه باید در زمان مقرر انتخاب واحد کنند چون در زمان های دیگر پنل بسته خواهد شد و نمی توانند انتخاب واحد کنند.

 

هنوز زمان انتخاب واحد دانشگاه آزاد 1400 - 1401 مشخص نشده ولی به محض اطلاع رسانی، زمان انتخاب واحد ورودی های مختلف در این مقاله قرار داده میشه.

 

برای آشنایی بیشتر با سایت آموزشیار دانشگاه آزاد می تونین مقاله زیر رو بخونین. 

بیشتر بخوانید: آموزشیار

 

 

 

 

 

سایت انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱

انتخاب واحد دانشگاه آزاد اسلامی در تمامی مقاطع و رشته ها تنها از طریق سایت آموزشیار به آدرسedu.iau.ac.ir انجام می شه و دانشجویان نیمسال اول و دوم و تابستان باید برای انتخاب واحد وارد این سایت بشن.

در گذشته سایت سیدا در دسترس دانشجویان دانشگاه آزاد بود اما با همه گیری ویروس کرونا و مجازی شدن تمامی دانشگاه ها سایت آموزشیار برای راحتی دانشجویان دانشگاه آزاد طراحی شد.

دانشجویان قبل اینکه وارد سامانه انتخاب واحد بشن باید ابتدا از روی چارت درسی واحدهای مورد نظر خودشون را تعیین کنن. هر کدوم از واحدهای قابل اخذ در ترم جاری با توجه به نیاز و پیش نیاز در سایت آموزشیار قرار داده می شن و اگه شما پیش نیاز یک درسی را پاس نکرده باشین نمی تونین درس اصلی را زودتر از پیش نیاز انتخاب واحد کنین.

نحوه کار با سایت آموزشیار بسیار آسونه و شما به راحتی می تونین از تمام امکانات و ابزارهای سایت استفاده کنین. وقتی که وارد سایت آموزشیار به آدرس edu.iau.ac.ir شده و وارد حساب کاربری خودتون بشید تمام گزینه های انتخاب واحد و ثبت نام و حذف و اضافه پیش روی شما قرار داده و تنها با یک کلیک کردن ساده می تونین بخش های مختلف سایت را مشاهده و از اونا استفاده کنید. البته لازم به ذکره که هر گزینه در یک زمان مقرر فعاله و شما نمی تونید خارج از اون زمان از امکانات اون بخش استفاده کنید.

 

 

برای ورود به سایت آموزشیار، برای انتخاب واحد دانشگاه آزاد کلیک کنید.

 

در حال حاضر دانشگاه های مختلفی آموزش مجازی خودشون رو از طریق سامانه دان دانشگاه آزاد انجام میدن که برای دریافت اطلاعات بیشتر می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: سامانه دان

 

نحوه انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱

هر اطلاعیه که در خصوص انتخاب واحد دانشگاه آزاد اعلام بشه بر روی سایت اصلی دانشگاه درج می شه و لینک مستقیم ثبت نام در اختیار دانشجو قرار می گیره. دانشجویان هم در زمان مقرر شده باید واحدهای درسی مورد نظرشون رو انتخاب کنن تا ظرفیت دروس تکمیل نشه و بتونن ثبت نام کنن. شما پس از پایان انتخاب واحد اگه دروس از لحاظ زمان ارائه و یا تاریخ امتحانات تداخل داشته باشند ثبت نهایی نمی شه و شما باید درس مورد نظرتون را در یک ساعت دیگه انتخاب کنید.

  • مراحل انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ در سایت آموزشیار به ترتیب زیر است :

در قدم اول باید وارد سامانه اصلی آموزشیار دانشگاه آزاد به آدرس edu.iau.ac.ir و روی گزینه دانشجو کلیک کنید.

 

انتخاب واحد دانشگاه آزاد

 

سپس شماره دانشجویی خودتون رو وارد کنین.

 

زمان انتخاب واحد دانشگاه ازاد

 

در ادامه با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد پنل کاربری خودتون می شید.

 

انتخاب واحد آزاد

 

در قسمت بعدی شما باید گزینه انتخاب واحد رو بزنید تا دروس ارائه شده در آن نیمسال نمایش داده بشه و واحدهای مورد نظرتون را انتخاب کنید.

 

نحوه انتخاب واحد دانشگاه آزاد

 

در آخر اگه دوس هیچ گونه تداخلی نداشته باشن می تونید ثبت نهایی کرده و در صورت لزوم شهریه را پرداخت کنید.

 

مراحل انتخاب واحد دانشگاه آزاد

 

انتخاب گزینه " انتخاب کلاس درس از دانشکده دانشجو " برای انتخاب واحد های عمومی و " انتخاب کلاس درس از دروس رشته دانشجو " برای انتخاب واحد های اختصاصی

 

انتخاب واحد دانشگاه آزاد

 

سامانه دانشجویار دانشگاه آزاد تمامی فرایند های ارتباطی دانشجو ها رو پشتیانی کنه که برای دریافت اطلاعات بیشتر می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: سایت دانشجویار

زمان حذف و اضافه انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱

غیر ممکنه کسی توی یکی از رشته های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی کشور قبول بشه ولی از زمان حذف و اضافه انتخاب واحدهای درسی خودش اطلاعی نداشته باشه. با این حال بعضی وقتا زمان حذف و اضافه انتخاب واحد دانشگاه آزاد برای دانشجویان تازه وارد کمی گنگ به نظر میاد. ما در این مطلب خودمو می خواهیم در رابطه با این موضوع و اینکه چه زمانی نسبت به حذف و اضافه واحدهای درسیتون توی دانشگاه آزاد اقدام کنید اطلاعات دقیقی در اختیارتون بزاریم.

دانشجویان دانشگاه آزاد پس از انتخاب واحد به دلیل برخی از تداخلات مجبورند برخی تغییرات را در واحدهای انتخابی خودشون اعمال کنند. پس از اینکه تمامی مقاطع و رشته ها انتخاب واحدشون تموم شد قبل از شروع ترم تحصیلی زمان خاصی را به حذف و اضافه اختصاص می دن. این زمانبندی از سوی سامانه یکپارچه آموزشی دانشگاه ازاد تعیین می شه و زمان دقیقش به دانشجویان اطلاع داده می شه.

تقریبا در سال های گذشته زمان حذف و اضافه یک الی دو هفته بعد از انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ انجام می شه و قبل اینکه کلاسای ترم جدید شروع بشه باید حذف و اضافه انجام بشه و دانشجو برنامه درسی نهایی خود را دریافت کرده باشد.

 

 

به محض اینکه زمان حذف اضافه انتخاب واحد دانشگاه آزاد 1400 - 1401 مشخص بشه در این مقاله اطلاع میدیم.

نحوه حذف و اضافه انتخاب واحد دانشگاه آزاد

در گذشته نحوه حذف و اضافه و انتخاب واحد دانشگاه آزاد از طریق سامانه سیدا انجام می شد اما این سامانه دیگه برای دانشجوها فعال نیست و سامانه آموزشیار جایگزین اون شده.

این تعویض سامانه و بعد از شیوع ویروس کرونا انجام شد و تا حدودی مشکلات و سردرگمی هایی برای کاربران به وجود آورد. زمانی که انتخاب واحد دانشگاه آزاد در شروع هر نیمسال تحصیلی آغاز می شه فرصتی هم جهت ویرایش واحدهای انتخابی در نظر گرفته می شه. دانشجو اگه بخواد واحدهایی را حذف کنه یا دروس دیگه ای را جایگزین کنه وارد سامانه آموزشیار می شه و این تغییرات را اعمال می کنه.

به طور کلی در آغاز هر نیمسال و در زمانی که دانشگاه آزاد مقرر می کنه دانشجو موظفه که واحد ها و دروسی که میخواد در اون ترم پشت سر بزاره رو ثبت کنه حالا ممکنه به هر دلایلی دانشجو نتونه واحدهایی که مد نظرشه را ثبت کنه و یا اینکه ظرفیت برخی دروس تمام بشه و کلا برنامه درسی دانشجو به هم بخوره این دانشجوها می تونن در زمان حذف و اضافه واحدهای درسی خودشون رو تغییر بدن.

اما نحوه حذف و اضافه به صورتیه که دانشجو در زمان های مقرر شده از طرف دانشگاه باید وارد سایت آموزشیار بشه و پس از وارد شدن به صفحه کاربری خودش در منوی امکانات سایت روی گزینه ی حذف و اضافه کلیک کنه. در زیر خلاصه ای از نحوه حذف و اضافه را بیان می کنیم.

وارد شدن به سایت آموزشیار به نشانی edu.iau.ac.ir

کلیک بر روی گزینه دانشجو

درج کردن شماره دانشجویی

درج کردن نام کاربری و کلمه عبور

وارد شدن به صفحه شخصی

انتخاب گزینه ثبت نام دانشجو برای مشاهده دروس

انتخاب گزینه حذف و اضافه و ویرایش دروس

ثبت نهایی

زمان پرداخت شهریه انتخاب واحد دانشگاه آزاد

اینکه شهریه را چگونه و چه وقت پرداخت کنن یکی از دغدغه های اصلی متقاضیای دانشگاه آزاد بود. با توجه به اینکه انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ مستلزم پرداخت شهریه ثابت و متغیره پس با این وجود تا حدودی بر روی انتخاب های دانشجو تاثیر میذاره همانطور که گفته شد تحصیل در دانشگاه آزاد مستلزم پرداخت شهریه هست و متقاضی باید توان مالیش را برای ادامه تحصیل در این دانشگاه در نظر بگیره. این مرکز آموزشی زیر نظر وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشوره و در تمام مقاطع و رشته دانشجو می پذیره و شهریه هر رشته و مقطعی متفاوته.

شهریه ثابت هر دانشجو بر اساس نیمسال ورودش تعیین می شه و تا پایان تحصیلش ثابت می مونه و شهریه متغیر بر اساس تعداد واحدهاییه که فرد برای نیمسال پیش روش انتخاب می کنه.

پذیرفته شدگان دانشگاه آزاد در تمام مقاطع پس از ثبت نام و در ترم اول ملزم هستند که هزینه های خدمات آموزشی و بیمه را پرداخت کنن. دانشجو می تونه مابقی هزینه را در چندین مرحله پرداخت کنه که در پنل کاربری هر دانشجو حداقل پرداخت و حداکثر پرداخت مشخص می شه.

 

سایت انتخاب واحد دانشگاه آزاد

 

نحوه پرداخت شهریه انتخاب واحد دانشگاه آزاد

در زیر نحوه پرداخت شهریه را در سامانه آموزشیار را به ترتیب برای دانشجویان و متقاضیان بیان می کنیم.

ورود به سایت آموزشیار

انجام لاگین اولیه که شامل درج عدد دانشجویی و شماره دانشجویی و رمز عبور و کد امنیتیه که شما با این نام کاربری و رمز ورود وارد سایت می شین.

پس از لاگین اولیه دو پیام نمایش داده می شه که باید اونا رو مطالعه و تایید کنین.

وارد سایت اصلی که می شین در منوی سمت راست ثبت نام دروس دانشجو رو انتخاب کنین.

از زیر منوهای باز شده، "مدیریت مالی نیمسال های تحصیلی" دانشجو را انتخاب کنین.

در این مرحله، دو گزینه جهت تکمیل پرداخت در پایین صفحه مشاهده می شه. گزینه اول که "پرداخت الکترونیکی هزینه بیمه و خدمات آموزشی" ( مربوط به پرداخت بیمه و خدمات آموزشی ) و گزینه بعدی "پرداخت الکترونیکی شهریه" ( مربوط به پرداخت شهریه ثابت به طور کامل ) می باشه. برای انتخاب واحد باید پرداخت هر دو گزینه در مرحله بعد انجام بشه.

حالا با انتخاب گزینه اول که همان پرداخت الکترونیکی هزینه بیمه و خدمات آموزشیه وارد صفحه الکترونیکی پرداخت شهریه می شین.

اگه دکمه ادامه را کلیک کنین به صفحه بدهکاری دانشجو هدایت می شین. در این مرحله، حداقل و حداکثر مبلغ قابل پرداخت، مشخص شده ، که مبلغ مشخص شده را بر اساس ریال، در کادر پایین صفحه وارد نموده و از پایین صفحه، گزینه "پرداخت الکترونیکی" را انتخاب کنین و بر روی ok کلیک کنین.

مرحله بعدی منتقل شدن به صفحه پرداخت بانکه. پس از ورود در این صفحه مشخصات کارت و رمز دوم یا پویا، سی وی وی و تاریخ کارت و کد امنیتی را درج کنین و برای پرداخت گزینه کلیک کنین و منتظر باشین تا پرداخت تکمیل بشه و پیغام پرداخت موفقیت آمیز را مشاهده کنین. برای پرداخت الکترونیکی شهریه هم همین مراحل را می تونید ادامه بدید.

اگه بعد از خوندن این مقاله باز سوال یا ابهامی در خصوص نحوه انتخاب واحد دانشگاه آزاد 1400 - 1401 داشتین می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با کارشناسای تحصیلیکو در ارتباط باشین و همه سوالاتتون رو بپرسین . 

از اونجایی که کلاس های دانشجویان در سامانه وادانا دانشگاه آزاد برگزار میشه برای ورود به این سامانه می تونین مقاله زیر رو بخونین.

در ادامه بخوانید: وادانا

 

 

 

 



سوالات متداول

 

1- ✔️ انتخاب واحد دانشگاه آزاد چه زمانی انجام میشه؟

✔️ انتخاب واحد دانشگاه آزاد قبل از شروع نیمسال های تحصیلی آغاز میشه که زمان دقیق انتخاب واحد در این مقاله گفته شده.

2- ✔️ انتخاب واحد دانشگاه آزاد در چه سایتی انجام میشه؟

✔️ همون طور که در این مقاله به طور کامل توضیح داده شد، این انتخاب واحد در سایت آموزشیار انجام میشه.

3- ✔️ انتخاب واحد دانشگاه آزاد به چه نحوی انجام میشه؟

✔️ این انتخاب واحد به صورت اینترنتی انجام میشه که راهنمای تصویری نحوه انتخاب واحد در این مقاله گذاشته شده.

منبع : انتخاب واحد دانشگاه آزاد





:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: